انواع بازاریابی برونگرا | مزایا و معایب

توسط 7 آذر 1404

امروزه با تعداد کثیری کسب ‌و کار و برند مواجه هستیم؛ این مسئله در شبکه ‌های اجتماعی و بستر اینترنت بیشتر احساس می ‌شود. گاهی اوقات مخاطب و مشتری بین انتخاب بهتر و بهترین مردد شده و نمی ‌داند گزینه صحیح و قابل اعتماد کدام است؟ در چنین شرایطی کسب و کاری موفق خواهد بود که بازاریابی بهتری داشته باشد. بازاریابی هم مثل انسان‌ ها دارای دو نوع بازاریابی برونگرا و درونگرا است. اوتباند مارکتینگ (outbound marketing) روشی است که صاحبان کسب و کار تلاش می کنند تا با مشتری ارتباط برقرار کنند.

در این مطلب از منتورلایو قصد داریم تا شما را بیشتر با این نوع خاص از بازاریابی آشنا کنیم تا بدانید چه ابزارهایی به شما در این مسیر کمک می کند، پس تا انتها با ما همراه باشید.

بازاریابی برونگرا چیست؟

اوتباند مارکتینگ یک شکل سنتی از بازاریابی است که در آن شرکت یا سازمان با مشتریان بالقوه یا لیدها ارتباط برقرار می کند. نمونه هایی از روش های بازاریابی برونگرا شامل کلد کال (تماس بدون اطلاع قبلی)، ایمیل سرد، بیلبورد، حمایت مالی از رویداد، تبلیغات از طریق تلویزیون، رادیو، چاپ و به صورت آنلاین است.

در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع دهان‌ به دهان می‌ چرخند و معروف می ‌شوند. برای مثال، تبلیغ تلویزیونی سس دلپذیر را در نظر بگیرید که با استفاده از شعر و جذابیت بصری و داستان ‌سرایی توانسته است به نقل محافل و مجامع مختلف تبدیل شود.

مثالی دیگر از اوتباند مارکتینگ استفاده از بیلبورد است. مشتری در حال رانندگی در بزرگراه است و یک بیلبورد را برای یک فروشگاه مبلمان در منطقه می بیند. ناخودآگاه به این مسئله فکر می کند که شاید نیاز به خرید مبلمان جدید داشته باشد.

تفاوت میان بازاریابی درونگرا و برونگرا

چندین تفاوت اصلی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا وجود دارد. outbound marketing شامل تلاش جهت ارتباط با مخاطبان است تا آن ها را به یک محصول علاقه مند کند. در مقابل، تمرکز بازاریابی درونگرا بر ایجاد و توزیع محتوا است که باعث می شود افراد به وب سایت شما جذب شوند. به طور معمول، بازاریابی برونگرا دارای رویکرد جسورانه و گسترده تر است و توجه خاصی به پرسونای مخاطب ندارد. با این حال، تعداد کمی از مخاطبان به مشتری تبدیل می شوند. بازاریابی درونگرا معمولاً ظریف تر است و بر متقاعد کردن گروه خاصی از افراد برای خرید متمرکز است.

برونگرا درونگرا
محتوای غیر دیجیتال، برای جلب توجه مصرف کنندگان و فروش محصولات طراحی شده است. محتوای دیجیتالی آموزنده و هدفمند برای مخاطبان خاص و کمک به حل مشکلات آن ها.
محتوا در ایمیل، تبلیغات مجله، تابلوهای تبلیغاتی، تلویزیون و غیره نمایش داده می شود. محتوا به اشکال تعاملی مانند پست های رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، گزارش ها، وبینارها و غیره ارائه می شود.
پیام باید در بین میلیون ها تبلیغات دیگر که مصرف کنندگان هر روز مشاهده می کنند، برجسته شود. پیام رسانی متناسب با مخاطبان خاص است.
استراتژی خطی با کانال های محدود. استفاده از استراتژی های متنوع در چندین کانال است.
اندازه گیری از طریق نرم افزار بازاریابی دیجیتال دشوار است. قابل اندازه گیری از طریق نرم افزار بازاریابی دیجیتال.

 

به طور کلی، اوتباند مارکتینگ با داده های قابل اعتماد می تواند مؤثرتر باشد؛ اما این اطلاعات می تواند پرهزینه تر هم باشد. بازاریابی اوتباند اجازه دریافت بازخورد فوری از مشتری را نمی دهد. در نتیجه برای به دست آوردن بازخورد شرکت ها، نظرسنجی را انجام داده و گروه های متمرکز را با هزینه اضافی و با سطوح مختلف اثربخشی به کار می برند.

بازاریابی برونگرا موثرتر است یا درونگرا؟

با وجود این واقعیت که iutbound marketing شکل سنتی بازاریابی است. اما هنوز هم با طیف گسترده ای از مزایا برای مشاغل همراه است. برندها از یک استراتژی چند جانبه (omnichannel) برای رسیدن به مخاطبان هدف خود در هر کجا که باشند استفاده می کنند. بازاریابی برونگرا یک عنصر اصلی در بازاریابی Omnichannel است. چرا که این کار از طریق باز کردن کانال های آفلاین و جلب توجه مخاطبان انجام می شود.

اوتباند مارکتینگ به اندازه بازاریابی درونگرا دارای هدف گذاری نیست، بنابراین برای ایجاد آگاهی از برند در بین طیف گسترده ای از مخاطبان مفید است.

آیا امروزه استفاده از outbound marketing پیشنهاد می شود؟

با وجود فراگیری استفاده از اینترنت و فضای مجازی و سایر تکنولوژی ‌های پیشرفته، به نظر می ‌رسد که استفاده از استراتژی ‌های بازاریابی برونگرا رو به افول گذاشته اند. چرا که استفاده از اینترنت به طور گسترده ‌ای بر زندگی همه افراد تأثیر گذاشته است و باعث شده تا آن ها برای رفع نیاز خود به فضاهای آنلاین رو بیاورند.
با این‌ حال، هنوز هم بسیاری از کسب ‌و کارها ترجیح می‌ دهند بیشترین سهم سرمایه خود را بر روی این روش بازاریابی سرمایه ‌گذاری کنند. البته گاهی چاره ‌ای هم وجود ندارد و باید با روش ‌های مستقیم به تبلیغات و معرفی برند پرداخت. شرکت ‌ها و کسب ‌و کارهایی که می ‌خواهند نام خود را میان رقیبان بر سر زبان‌ ها بیاندازند، ترجیح می ‌دهند از این نوع استراتژی برای پیش ‌برد اهدافشان استفاده کنند. با این ‌حال، به دو دلیل روش‌ های بازاریابی به صورت برونگرا هر روز بیشتر در حال منسوخ شدن هستند:

  • اول این ‌که راه ‌های مقابله با این روش بازاریابی بیشتر و بیشتر شده‌ اند. مثلاً افراد با دیدن پیامک تبلیغاتی بلافاصله آن شماره را حذف و مسدود می ‌کنند، یا بروشورهای تبلیغاتی را بی درنگ دور می ‌اندازند.
  • دوم این‌که جستجوی اینترنتی بسیاری از کارها را راحت ‌‌‌تر و کم ‌هزینه ‌تر کرده است. افراد ترجیح می ‌دهند به جای شرکت در یک سمینار یا یک کارگاه، در اینترنت جستجو یا کلاس آنلاین شرکت کنند. با وجود تمام معایب و مزایای بازاریابی برونگرا به نظر می‌ رسد که بسیاری از کسب ‌‌و کارها باید به گونه ‌ای عمل کنند که از هر دو نوع بازاریابی درونگرا و برونگرا در استراتژی ‌های بازاریابیشان استفاده شود.

اوتباند مارکتینگ آغاز ارتباط با مشتری است

در outbound marketing، این شما هستید که به سمت مخاطبان می‌ روید و به اصطلاح آغازگر ارتباط با آن ها هستید. این اتفاق، یک ویژگی بسیار مهم و کاربردی برای کسب و کارهای نوپا است تا بتوانند برندشان را به افراد بیشتری معرفی کنند.

اگر تصور می ‌کنید که این وظیفه مشتری است تا به سوی شما بیاید و نباید هیچ اقدامی انجام دهید؛ سخت در اشتباهید. امروزه رقابت میان برندها بسیار تنگاتنگ است و کمی غفلت، آن هم برای کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت شروع کرده اند به منزله شکست است.

پس اگر صاحب یک کسب و کار نوپا هستید، این روش بازاریابی کمک فراوانی به شما خواهد کرد. به این شرط که بتوانید با تولید محصول یا خدمات با کیفیت، شناخت بازار هدف و کشف مناسب ترین نوع تبلیغات، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. البته منظور از تبلیغات مناسب با کسب و کار، این است که با شناخت بازار هدف تشخیص دهید تبلیغات محیطی منجر به معرفی بهتر کسب و کارتان می‌ شوند یا تبلیغات تلویزیونی؟

مزایا و معایب استفاده از اوتباند مارکتینگ

outbound marketing مانند سایر روش های بازاریابی با مزایا و معایب متعددی همراه است که باید صاحبان کسب و کار از آن ها مطلع باشند. در این بخش به بررسی اصلی ترین مزایا و معایب آن می پردازیم.

  1. آگاهی از برند را تقویت می کند

اگر به دنبال تقویت آگاهی از برند هستید، بازاریابی برونگرا راهی عالی برای انجام این کار است. یکی از اصلی ترین مزایای بازاریابی اوتباند است که کمک می کند تا به افراد جدیدی برسید که احتمالاً هرگز از تجارت شما چیزی نشنیده اند. در بازاریابی درونگرا، استراتژی های بازاریابی شما بیشتر روی رسیدن به مخاطبان هدف و ارتباط با مشتریان موجود متمرکز شده است. اما در بازاریابی به صورت برونگرا بیشتر علاقه مند به دستیابی به مشتریان جدید است. اگر هدف شما افزایش پایگاه مشتری و تولید لید جدید است، این یک روش عالی بازاریابی برای کسب و کار شماست.

  1. نتایج فوری

یکی دیگر از مزایای بازاریابی به این روش آن است که می توانید نتایج فوری کسب کنید. افرادی که تبلیغات شما را در تلویزیون یا رسانه های اجتماعی می بینند، به احتمال زیاد اقدامات فوری انجام می دهند و آنچه را که از آن ها می خواهید انجام می دهند. اگر افراد حرفه ای را در بخش پشتیبانی تماس خود به کار بگیرید، مشتریان به آنچه می گویید علاقه مند می شوند. ممکن است آن ها تمایل بیشتری به خرید محصول یا خدمات شما داشته باشند، بنابراین نتیجه فوری به همراه خواهد داشت.

  1. اجرای آسان

استراتژی های بازاریابی به صورت برونگرا آسان تر از استراتژی های بازاریابی درونگرا است؛ زیرا ایجاد محتوا می تواند وقت گیر باشد. به عنوان مثال، کلد کال، ارسال ایمیل و رها کردن نامه در صندوق های پستی بسیار ساده تر از تهیه یک کمپین در رسانه های اجتماعی است.

  1. هدف گذاری آسان تر

بسیاری از مشاغل کوچک بر روی تبلیغات محلی تمرکز می کنند و این کار باعث می شود فعالیت های بازاریابی آن ها بسیار آسان تر شود. بر خلاف یک برند ملی که مخاطبان آن در سراسر کشور پراکنده است، می توانید در کانال های رادیویی محلی یا یک بیلبورد تبلیغ کنید و تعداد مخاطبان هدف خود را افزایش دهید.

معایب

این روش بازاریابی مانند روش های دیگر بازاریابی، دارای ایرادات و معایبی است که به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. ایجاد آزار برای مخاطبین

احتمالاً بارها این اتفاق برای خود شما هم پیش آمده است که در حال دیدن یک سریال تلویزیونی هستید و دقیقاً در لحظه حساس فیلم، تبلیغ خرید کفش اسپورت را می ‌بینید. کفشی که نه تنها ظاهر خوبی ندارد؛ بلکه حتی نقش آفرینی بازیگران چنین تبلیغی نیز بسیار نامطلوب است. این تأثیرات منفی در ذهن تان ماندگار می ‌شوند و هنگامی که قصد خرید کفش اسپورت داشته باشید، هیچ گاه سراغ چنین برندی نخواهید رفت. هرچند که این تبلیغ بدموقع، باعث آزردگی خاطرتان هم شده است.

در مقابل، عده ای دیگر می‌‎گویند: “تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها باعث سرگرمی آن ‌ها در هنگام ماندن در ترافیک یا پشت چراغ قرمز شده است و حتی هنگام خرید یک مجله، به تصویر روی جلد آن توجه بیشتری دارد تا مطالب موجود در مجله”.

  1. پایین بودن نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

متأسفانه هزینه‌ های جذب مشتری در این مدل از بازاریابی، بسیار بالا است و مطالعات نشان می ‎‌دهد که میانگین هزینه های بازاریابی برونگرا نسبت به سایر شیوه های بازاریابی بیشتر است. از این رو، نرخ بازگشت سرمایه نیز بسیار پایین است تا حدی که برخی از مواقع هیچ توجیه اقتصادی برای بکارگیری این روش، وجود ندارد.

بدون شک تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ در پیج افراد مشهور، سایت‌ های پر طرفدار و حتی اجاره یک بیلبورد در سطح شهر، از پر هزینه ‌ترین روش ‌های تبلیغاتی هستند و تعداد کمی از کسب و کارها توانایی پرداخت هزینه های گزاف outbound marketing را دارند.

  1. بازدهی پایین نسبت به هزینه های بالای تبلیغات

تبلیغاتی که در این روش بازاریابی صورت می ‌گیرد، اغلب بدون هدف و برای عده کثیری از افراد انجام می‎ شود. دقت داشته باشید که مخاطب تبلیغ لاستیک مرغوب در بیلبوردها یا آگهی های تلویزیونی، اکثراً مردان و برخی از بانوانی هستند که رانندگی می ‌کنند و طبیعتاً ممکن است روزی به خرید لاستیک ماشین نیاز پیدا کنند. اما به نظر شما چنین تبلیغی برای کودکان و افراد مسن نیز اثر بخش بوده و بازدهی دارد؟

  1. لیدهای نامرغوب

وقتی مردم تبلیغی را مشاهده می کنند که توجه و علاقه آن ها را به خود جلب می کند، به طور غریزی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر می روند. مشکلی که این کار دارد این است که حتی اگر آن ها به آنچه شما ارائه می دهید علاقه مند باشند، احتمالاً قبل از تصمیم گیری در مورد خرید محصول یا خدمات، به مقایسه با رقبا می پردازند.

کلام آخر

در این مقاله از منتورلایو به بررسی این موضوع که بازاریابی برونگرا چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد، پرداختیم. با وجود راه‌ های ارتباطی و شیوه ‌های نوین تبلیغات، همچنان نیاز به هر دو نوع بازاریابی درونگرا و برونگرا احساس می ‌شود. چرا که در حقیقت، مسئولیت ایجاد نیاز در مشتری و القای این حس که به محصول یا خدمتی خاص نیاز دارد، برعهده گروه بازاریابی و مارکتینگ است.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید