آشنایی با اصول و انواع بازاریابی

توسط 17 خرداد 1401

برای بازاریابی تعاریف زیادی وجود دارد و ما قصد نداریم تعاریفی از بزرگان این صنعت را ارائه دهیم؛ بلکه می خواهیم مارکتینگ را به زبان ساده بیان کرده و کمک کنیم تا در کسب و کار خود از آن استفاده کنید. با پیشرفت تکنولوژی مشاغل گوناگون از استراتژی های بازاریابی منتوعی برای جذب مشتریان بالقوه و رسیدن به فروش بیشتر استفاده می کنند. در این مقاله از منتورلایو قصد داریم تا به بررسی بازاریابی و فروش، انواع بازاریابی و مزایای مارکتینگ بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بازاریابی چیست؟

تعریف بازاریابی را می توان اقدامات لازم برای ترویج و فروش محصولات یا خدمات از طریق تحقیقات بازار و تبلیغات است. امروزه، مارکتینگ چیزی است که هر شرکت و سازمانی باید در استراتژی رشد خود از آن استفاده کند. بسیاری از شرکت ها از تکنیک های بازاریابی و فروش برای دستیابی به اهداف خود که همان افزایش فروش محصول یا خدمات است، استفاده می کنند. این روزها، مارکتینگ یکی از جنبه های اصلی در موفقیت کسب و کارها است.

مردم غالباً نمی دانند که بازاریابی چیست و وقتی از آن ها در این باره سؤال می شود، آن را به عنوان فروش یا تبلیغات تعریف می کنند. در حالی که نمی توان گفت این پاسخ ها اشتباه هستند؛ اما تمام جنبه های این صنعت نیست. بسیاری از جنبه های دیگر مانند توزیع محصول، تبلیغ، طراحی و ایجاد موادی مانند صفحات فرود و محتوای رسانه های اجتماع ، بهبود تجربه مشتری، انجام تحقیقات بازار، ایجاد بخش های بازار و موارد دیگر نیز در این مبحث وجود دارد. بازاریابی بسیار گسترده است و شامل تمام استراتژی هایی است که به یک شرکت، برند یا فرد در دستیابی به اهداف خود کمک می کند.

بازاریابی هوشمندانه بسیاری از داستان های موفقیت در کسب و کار را باعث شده است که از داروسازی گرفته تا خطوط هوایی، مارک های ورزشی گرفته تا غذا و نوشیدنی از این جمله هستند. تاریخ یادآوری می کند که بدون داشتن استراتژی مناسب، نمی توان به مشتریان نزدیک شده و نیازهای آن ها را برآورده کرد و اگراین اتفاق نیفتند، مطمئناً رقبا این کار را خواهند کرد.

هدف از مارکتینگ چیست؟

هدف از مارکتینگ، تحقیق و تجزیه و تحلیل مصرف کنندگان از طریق گروه های متمرکز، ارسال نظرسنجی، مطالعه عادات خرید آنلاین و یک سؤال اساسی است: “کجا، چه زمانی و چگونه مصرف کننده می خواهد با کسب و کار ما ارتباط برقرار کند؟”. بازاریابی مدرن از دهه 50 آغاز شد که مردم شروع به استفاده از رسانه های چاپی کردند. پس از آن، تلویزیون و اینترنت وارد خانواده ها شد و باعث گردید تا بازاریابان کمپین ها را در چندین سیستم عامل انجام دهند.

طی 70 سال گذشته، صنعت مارکتینگ برای تنظیم دقیق نحوه فروش محصول یا خدمات اهمیت پیدا کرد. هدف دیگر بازاریابی و فروش نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند و در نهایت افزایش فروش و ارزش مستقل برای مصرف کنندگان از طریق محتوا است.

رابطه شناخت و بازاریابی

موفقیت در بازاریابی و فروش همواره با شناخت بوجود می آید که شامل شناخت نسبت به بازار و صنعت، نسبت به رقیبان، نسبت به مشتریان و ارزش هایی که آن ها به دنبالش هستند، خواهد بود. مهم ترین بخشی که صاحبان کسب و کار باید از آن شناخت داشته باشند مشتریان است؛ زیرا شناسایی درست نیاز مخاطبین می تواند منجر به پیروزی منجر شود.

اگر صاحبان کسب و کار مخاطبین خود را بهتر بشناسند، می توانند نیازهای خاص بازار را به درستی انتخاب کنند. با شناخت دقیق تر از مخاطبین برند، می توان پیام های تبلیغاتی را ایجاد کرد و در آخر با پیدا کردن محل حضور مخاطبین، رسانه های مناسب برای نمایش برندشان را انتخاب خواهند کرد.

پس با توجه به این موارد باید درک دانست که بازاریابی چیزی فراتر از فروش و تبلیغات است. مارکتینگ راهی برای جستجوی جایگاه یک برند در بازار است. می توان با انتخاب صحیح روش ها و ابزارهای این صنعت به موفقیت رسید. برای دستیابی به موفقیت باید از همه ی جوانب بازاریابی به طرز صحیح استفاده کرد. برخی از مهم ترین جنبه های مارکتینگ شامل استراتژی بازاریابی، تحلیل رقبا، موقعیت یابی، تحقیقات بازار و پیام های بازاریابی می شود.

انواع بازاریابی

انواع مارکتینگ

این حوزه را می توان بر اساس شاخص های مختلف به انواع گوناگونی تقسیم بندی کرد. مهم ترین انواع بازاریابی به شرح زیر هستند:

  1. سنتی

بازاریابی سنتی به ارتقاء برند در کانال های آفلاینی اشاره دارد که قبل از ظهور اینترنت وجود داشتند. بیلبوردها، پروازها و نقاط رادیویی از این دسته هستند. از آنجایی که اطلاعات به آسانی در دسترس نبودند، اکثراً به تاکتیک های برون گرا مانند چاپ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها متکی بودند.

2. بهینه سازی موتورهای جستجو

به طور خلاصه “SEO”، یکی از انواع بازاریابی است که به روند بهینه سازی محتوا در یک وب سایت اشاره دارد، به طوری که وب سایت در نتایج موتور جستجو ظاهر شود. این کار توسط بازاریابان برای جذب افرادی که موضوع خاصی را جستجو می کنند، استفاده می شود و دلالت بر یادگیری در مورد یک صنعت خاص دارد.

3. وبلاگ

وبلاگ ها دیگر منحصر به نویسنده فرد نیستند. اکنون برندها دارای وبلاگ هایی هستند تا در مورد صنعت خود بنویسند و علاقه مشتریان را به حوزه کاری خود افزایش دهند و باعث شوند به دنبال محصول و خدمات آن ها باشند.

4. ویدیوئی

در حالی که پیش از این تنها یک بار فرصت تبلیغات وجود داشت، اکنون بازاریابان فرصت ایجاد و انتشار انواع فیلم هایی که مشتریان اصلی خود را سرگرم و آموزش می دهند را خواهند داشت. فیلم می تواند باعث افزایش آگاهی از برند، ایجاد تعامل و تشویق به خرید شود.

5. محتوایی

بازاریابی محتوا ابزاری اصلی در بحث بازاریابی درون گرا است؛ زیرا این یکی از بهترین راه ها برای جذب مخاطبان هدف کسب و کارها خواهد بود. این کار شامل ایجاد، انتشار و توزیع محتوا به مخاطبان هدف از طریق کانال های مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها، فیلم ها، کتاب های الکترونیکی و وبینارها است.

6. شبکه های اجتماعی

از طریق پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر، برند ها می توانند بیشتر با مخاطبان تعامل برقرار کنند. کمتر کسی به قصد خرید به رسانه های اجتماعی مراجعه می کند؛ در نتیجه ترویج را باید به صورت سرگرمی انجام داد. برای این منظور تصاویر باید قانع کننده بوده و کپشن هایی نوشته شوند که مخاطبان را ترغیب به اشتراک گذاری و اظهار نظر می کنند.

7. ایمیل

در این روش برندها را از طریق ارسال ایمیل با مشتریان تعامل برقرار می کند. از کمپین های ایمیلی می توان برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد ترافیک، ترویج محصولات یا خدمات که منجر به خرید می شود، استفاده کرد. با توجه به این نکته، اولین کار این است که لیست ایمیل خود را بسازید (مخاطبینی که می خواهید برای آن ها ایمیل ارسال کنید را مشخص کنید).

8. اینفلوئنسر

اینفلوئنسر مارکتینگ به گونه ای طراحی شده است که دنبال کنندگان یک صفحه خاص در رسانه های اجتماعی را درگیر می کند. فرد تأثیرگذار در حوزه خود متخصص در نظر گرفته شده و وفاداری و اعتماد مخاطبین خود را به دست آورده است. برای شروع کار با اینفلوئنسرها، ابتدا باید استراتژی خود را بسازید و بدانید که چه نوع فرد تأثیرگذاری را هدف قرار می دهید. سپس اطمینان حاصل کنید که وی با استراتژی و بودجه شما مطابقت دارد.

9. برند

بازاریابی برند شامل ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب هدف از طریق داستان پردازی، خلاقیت، طنز و الهام است. برای شروع این کار باید شخصیت خریدار را عمیقاً درک کرد. همچنین کسب و کارها باید موقعیت خود را در بازار در نظر بگیرند و بدانند چه چیزی آن ها را از رقبای خود متمایز می کند.

10. گوریلا مارکتینگ

بازاریابی چریکی از دیگر انواع بازاریابی است که شامل رفتارهای جسورانه و هوشمندانه برند در مکان های شلوغی (مملو از جمعیت) می شود تا آگاهی از برند را گسترش دهد. نمونه ای از بازاریابی چریکی موفق، روش خلاقانه ای است که شرکت Bounty برای تبلیغ دستمال کاغذی های خود انجام داد. این شرکت اقدام به نصب آیکون های بزرگی مانند بستنی در حال آب شدن یا یک فنجان قهوه بزرگ که بر روی زمین ریخته را در خیابان های نیویورک کرد و یک جمله کوتاه در کنار آن با این مضمون قرار دادند “دستمال کاغذی ما راه حل مشکلات شما هستند”.

11. رویداد

رویدادی که به منظور معرفی و راه اندازی محصول جدید، طراحی و اجرا می شود را بازاریابی رویداد می گویند. برندها برای توسعه دارایی خود و ایجاد یک استراتژی موفق، به گسترش آگاهی و تعیین کانال های مناسب نیاز دارند. یک رویداد (از طریق کارگاه، سمینار، نمایشگاه تجاری یا کنفرانس) به برندها کمک می کند تا مستقیماً با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کرده و به گسترش روابط پایدار بپردازند.

12. عصبی

از دیگر انواع بازاریابی می توان بازاریابی عصبی یا neuromarketing را نام برد. این روش درک عملکرد مغز بدون وارد شدن در جزئیات پیچیده آن است تا با کمک مغز برای بهبود عملیات بازاریابی استفاده شود. هدف این نوع مارکتینگ انتقال بهتر پیام به دیگران، پیش بینی رفتار آن ها و افزایش احتمال خرید توسط مشتریان بالقوه است.

13. کلیکی

تبلیغات کلیکی (PPC) همان تبلیغاتی است که در بالای صفحه های سرچ گوگل نمایش داده می شوند. این نوع تبلیغات کاملاً هدفمند بوده و آمار دقیقی از وضعیت کلیک ها و مخاطبان را در اختیار تبلیغ کنندگان قرار خواهد داد.

مارکتینگ چه کاری برای کسب و کارها انجام می دهد؟

انواع بازاریابی می تواند به روش های بی شماری به کسب و کار شما کمک کند؛ اما بیایید نگاهی به چند مورد از تأثیرگذارترین آن ها بیندازیم.

  1. افزایش آگاهی از برند

افزایش آگاهی از برند بسیار مهم است؛ زیرا باعث می شود افراد با برند شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید آشنا شوند. همچنین باعث می شود مشتریانی فعلی به برند شما اعتماد کرده و به مشتری های وفادار تبدیل شوند.

2. ایجاد ترافیک

افزایش تعداد بازدید کنندگان از سایت شما به معنای دریافت امتیاز بیشتر (امتیاز دهی می تواند به تعیین این امر کمک کند) و در نهایت افزایش فروش خواهد بود. یک استراتژی بازاریابی مؤثر به شما در طی این فرآیند کمک خواهد کرد.

3. افزایش درآمد

هر کسب و کاری می خواهد فروش و بازاریابی خود را افزایش دهد و می تواند از طریق انواع استراتژی ها مانند بهینه سازی وب سایت و سئو، ایجاد کمپین های ایمیلی، انجام تست های A/B به این هدف کمک کنند.

4. ایجاد اعتماد به نام تجاری

ایجاد اعتماد به برند منجر به وفاداری مشتری و تکرار خریدها می شود. این کار نه تنها درآمد را افزایش می دهد؛ بلکه منجر به شناخته شدن بیشتر هم به صورت آنلاین و هم به صورت کلامی می شود که هنوز هم یکی از مؤثرترین انواع تبلیغات است.

5. دسته بندی معیارها

معیارها هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی بسیار مفید هستند. آن ها نه تنها استراتژی را هدایت می کنند و به پیشرفت کمک می کنند؛ بلکه هر آن چیزی که می تواند برای بهینه سازی مداوم کمپین ها مفید باشد را اطلاع می دهد.

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی یک ابزار استراتژی موفق است که امروزه مفهومی جامع تر به خود گرفته و 7P است. این روش یک تاکتیک است که به عنوان ساختاری برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی مجدد فعالیت های بازاریابی، به بهترین شکل ممکن کار می کند.

  1. محصولات/خدمات: چگونه می توانید محصولات یا خدمات خود را توسعه دهید.
  2. قیمت ها/هزینه ها: چگونه می توانیم مدل قیمت گذاری خود را تغییر دهیم.
  3. مکان/دسترسی: چه گزینه های توزیع جدیدی وجود دارد که مشتریان بتوانند محصول ما را تجربه کنند، به عنوان مثال به صورت آنلاین، فروشگاه، موبایل و غیره.
  4. ترویج: چگونه می توان افزایش آگاهی، جذب مشتری، افزایش فروش و ایجاد یک نشان تجاری معتبر داشت.
  5. شواهد فیزیکی: چگونه به مشتریان خود اطمینان می دهیم، به عنوان مثال کارکنان خوب آموزش دیده، وب سایت عالی.
  6. فرآیندها: آیا موانع داخلی در راه ارائه بهترین ارزش برای مشتریان وجود دارد.
  7. مردم: اجامعه هدف ما چه کسانی هستند و در چه شکاف مهارتی وجود دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید